STANDARDY OCHRONY DZIECI

 

 

 

 STANDARDY OCHRONY DZIECI

 

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY DZIEĆMI

 

 

 

 

Parafia świętych Apostołów Piotra i Pawła jest miejscem zapewniającym bezpieczeństwo dzieciom także w grupie rówieśniczej. Kierując się wartościami wypływającymi z Ewangelii, staramy się wpoić naszym parafianom postawę szacunku wobec każdego człowieka – dzieci i dorosłych. Pragniemy, by w relacjach międzyludzkich bliska była im ewange- liczna zasada: „Wszystko więc, co chcielibyście, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyń- cie” (Mt 7,12a).

Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi poznali wszyscy pracownicy i współ- pracownicy parafii, dzięki czemu mogą oni umiejętnie i adekwatnie do zaistniałej sytu- acji reagować na każde niewłaściwe zachowanie czy przemoc. Również dzieci powinny przestrzegać poniższego kodeksu podczas spotkań w parafii i poza nią, w kontakcie bez- pośrednim i wirtualnym.

W naszej parafii przypadki krzywdzenia dzieci (przez dorosłych lub rówieśników) należy zgłaszać Dorota Szapiel– osobie zaufanej.

Ewaluacja i weryfikacja zasad bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi odbywać się będzie co dwa lata. Zmiana treści zasad bezpiecznych relacji między dziećmi jest możliwa w każdym momencie na ich wniosek.

1.  Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby

 

  • Traktuj innych tak, jak chcesz, aby inni traktowali Ciebie.
  • Pamiętaj, że każda osoba jest kimś wyjątkowym i szczególnie obdarowanym przez Boga. Należą się jej szacunek i troska o jej dobro.
  • Bądź tolerancyjny – szanuj odmienny wygląd, przekonania, poglądy i cechy koleżanek/kolegów.
  • Pamiętaj, że przez różnorodność wzajemnie się ubogacamy.
  • Masz prawo do zabawy i relacji z każdym dzieckiem, ale pamiętaj, że nie zawsze inne dziecko ma chęć na kontakt z Tobą w danym momencie. Uszanuj to.
  • Zachowaj otwartość i bądź wrażliwy na wszystkie osoby, nawet jeśli nie należą do grona Twoich najbliższych przyjaciół. Nie wykluczaj ich ze wspólnych działań, rozmów i aktywności.
2.  Zasady komunikacji między dziećmi

 

  • Zachowuj życzliwość i szacunek wobec koleżanek/kolegów.
  • Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra innych osób.
    • Słuchaj innych, gdy mówią. Nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają.
    • Zachowuj kulturę słowa w każdej sytuacji.
      • Stosuj formy grzecznościowe.
      • Pytaj o zgodę na kontakt fizyczny (przytulenie, pogłaskanie).
3.  Szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni

 

  • Szanuj rzeczy osobiste i mienie innych osób.
  • Zapytaj, jeśli chcesz pożyczyć od kogoś jakąś rzecz.
    • Nie przeglądaj prywatnych rzeczy innych osób bez ich zgody. Każdy ma prawo do prywatności.
    • Nie rób zdjęć, nie nagrywaj ani nie rozpowszechniaj wizerunku kolegów/koleża- nek i innych osób bez ich wyraźnej zgody.
    • Pamiętaj, że każdy ma prawo do przestrzeni osobistej. Jeśli inna osoba potrzebuje chwili samotności, uszanuj to. Naruszanie tej przestrzeni może rodzić konflikty.
4.  Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie

 

  • Nie stwarzaj sytuacji, w których ktoś czułby się celowo pomijany, izolowany.
  • Nie stosuj przemocy fizycznej. Szturchanie, popychanie, kopanie czy siłowe przy- trzymywanie kolegi/koleżanki naruszają jego/jej integralność fizyczną.
  • Szanuj przestrzeń intymną kolegów/koleżanek. Nigdy nie dotykaj ich w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  • Nie wyśmiewaj, nie obgaduj, nie ośmieszaj, nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lek- ceważ i nie obrażaj kolegów/koleżanek.
  • Nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach kolegów/koleżanek.
    • Nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych.
    • Pamiętaj, że żarty są wtedy żartami, kiedy nikt z ich powodu nie cierpi. Jeśli tak jest, natychmiast zakończ taką zabawę słowną.
    • Nie narażaj siebie i innych (kolegów/koleżanek) na sytuacje zagrażające życiu i zdrowiu fizycznemu czy psychicznemu.
    • Nie wyrażaj negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu kolegów/koleżanek.
    • Nie zabieraj rzeczy należących do innych bez ich zgody.

 

5.  Szacunek w kontaktach internetowych i zakaz cyberprzemocy

 

  • Szanuj innych i traktuj ich tak, jak chcesz, by traktowali Ciebie – dotyczy to wszyst- kich typów Twojej aktywności w sieci. Po drugiej stronie ekranu jest drugi człowiek.
  • Pamiętaj, że cyberprzemoc często zaczyna się od tzw. „niewinnych żartów”. Nie każdy ma takie samo poczucie humoru. Uważaj na to, co piszesz i co publikujesz – w Internecie nic nie ginie. W świecie wirtualnym łatwo poruszyć lawinę wzajem- nych niechęci, co może doprowadzić do konkretnej formy przemocy.
    • Nie udostępniaj kontaktów do innych osób (telefonicznych, mailowych) bez ich zgody.
    • Dbaj o swój oraz innych wizerunek w sieci – nie publikuj wrażliwych danych, po- wierzonych ci informacji oraz zdjęć i filmów ośmieszających innych. Szanuj ich prywatność.
    • Chroń intymność swoją i innych. Nie wysyłaj i nie udostępniaj zdjęć lub filmów, które by ją naruszały.
    • Sprzeciwiaj się hejtowi, sam nie publikuj obrażających i agresywnych komentarzy oraz reaguj, gdy zauważysz, że ktoś jest poniżany w Internecie. Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości. Zgłoś takie działania odpowiednim osobom.
    • Nie prowokuj innych do niepotrzebnych, nieuzasadnionych kłótni. Trolling, świa- dome poniżanie, nękanie i zaczepki są zachowaniami niedopuszczalnymi.
    • Nie wykluczaj swoich rówieśników z grup w mediach społecznościowych z powodu swoich prywatnych niechęci.
    • Nie podszywaj się w Internecie pod inne osoby. Takie zachowanie w cyberprze- strzeni jest kradzieżą tożsamości. To jest przestępstwo.
    • Jeżeli zauważysz, że ktoś nie wylogował się ze swojego konta, nie wykorzystuj tej sytuacji do działań, które przyniosłyby mu szkodę, ale życzliwie poinformuj go o jego nieuwadze.
      • Pamiętaj, że groźby, pomówienia, nawoływanie do nienawiści, prześladowanie, ośmieszanie w cyberprzestrzeni także są karalne. Twoje działania w sieci nie są anonimowe.
6.  Sposoby pokojowego rozwiązywania konfliktów

 

  • Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kon- trolę. Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Jeśli to możliwe, podejmij spokojną rozmo- wę z drugą stroną.
    • Umów się na rozmowę w bardziej stosownych warunkach – w ten sposób zyskasz czas na konstruktywny dialog.
    • Powiedz, co według Ciebie jest problemem, co przyczyną nieporozumienia, czego oczekujesz.
    • Słuchaj drugiej osoby. Dopytaj o jej odczucia i oczekiwania. Podsumuj to, co usły- szałaś/usłyszałeś dla upewnienia się, czy dobrze zrozumiałeś/zrozumiałaś jej komunikat.
    • Upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie do swoich odczuć.
    • Wspólnie wymyślcie rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony.
    • Jeśli nie uda się Wam dojść do porozumienia, poproś o pomoc osobę dorosłą. Porozmawiaj o tym z Twoimi rodzicami. Nie rozwiązuj konfliktu samodzielnie.
    • Nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda. Zawsze poinformuj o tym osobę dorosłą.